XXV CSAV – Artists Research Laboratory

Lorenzo Benedetti

Gregorio Magnani

Causal Loops / Squiggles
Il sovrapporsi della presenza di artisti e curatori in situ influenzerà la struttura di questo workshop, in cui l'evento centrale performance / presentazione / produzione / mostra accadrà nel mezzo del laboratorio, per spostare e mettere in discussione la forma comune di produzione (l'idea di processo cumulativo con un risultato e una presentazione finale) e concentrandosi maggiormente sulla riflessione del lavoro al momento della sua presentazione attuale (o: il momento in cui viene posto nel mondo).
Lavoreremo con la sovrapposizione in un modo che potrebbe essere paragonato al fenomeno sonoro dell’effetto Doppler o alla struttura temporale del paradosso della predestinazione.

Impareremo:
-Come sentire le frequenze Doppler in entrambe le direzioni allo stesso tempo?
-Come far si che una palla da biliardo si scontri con il suo futuro sé?

Ma allora:
-Quali sono i modi in cui futuro e passato si complicano a vicenda?
-Come lavorare con l'adilà dell'evento già prima che accada (e dopo)?
-Può esserci un nuovo inizio dopo l'evento? (I 2 intervalli di tempo attorno all'evento possono interscambiarsi?)
- Il movimento della palla da biliardo o il suono dei Doppler devono essere archiviati?
Se sì, come?
- Un’identità fittizia ha tempo? Com'è si connette ai suoi tempi?

In questo mondo che è un ciclo continuo, pubblicazione e produzione sono parte degli stessi vocabolari. Così, una bozza di pubblicazione sarà completata prima della fine del workshop e utilizzata per la vostra arte passata e futura.

(Ei Arakawa e Nora Schultz)

29 June - 26 July 2019

XXV CSAV – Artists' Research Laboratory

Invited Artists
Ei Arakawa and Nora Schultz

Guest curator
Kasper König

Annie Ratti

Associate Directors
Lorenzo Benedetti
Gregorio Magnani

Causal Loops / Squiggles
The overlap of the artists and curators’ presence on site will structurally inform this workshop in which the central event of performance/presentation/production/exhibition will be concentrated in the middle of the time to question and shift the common form of time frames in production (the idea of an accumulative process with the result and presentation in the end) and focus more on the reflection of the work around the moment of its actual presentation (or: the moment when it is put out in the world). We will work with the overlap in a way that could be compared to the sound phenomena of a Doppler Frequency Effect, or to the temporal structure of a Causal Loop.

We will learn:
-How to hear the Doppler Frequencies of both directions at the same time?
-How to make a billiard ball collide with its future self?

But then:
-What are the ways future and past complicate each other?
-How to work with the afterlife of the event already before it happens (and later)?
-Can there be a possible new beginning after the event? (Can the 2 time frames around the event even interchange?)
-Should the movement of the billiard ball or the sound of the Dopplers be archived? If yes, how could they?
-Does fictional identity have a time? How is it connected to its times?

In this looped or squiggled world, publication and production are kind of the same vocabularies. Thus, a draft of the publication will be completed before the end of the workshop, and used for your future past art.

(Ei Arakawa and Nora Schultz)