Renée Green

Photo: Len Rubenstein
Photo: Nina Zurier
Renée Green è un’artista, scrittrice e film-maker nota per le sue installazioni multimediali dal carattere complesso e stratificato, in cui idee, percezioni ed esperienze sono esaminate da una miriade di prospettive. Mediante film, saggi e scritti di altra natura, installazioni, architetture, lavori con media digitali, lavori sonori, film in serie e eventi il suo lavoro indaga i sistemi di relazione e di scambio avvenuti nel corso del tempo: le lacune e i cambiamenti di ciò che sopravvive nella memoria pubblica e privata, così come ciò che è stato immaginato e inventato.

Le mostre, i video e i film di Green sono stati esposti nei musei ed nelle istituzioni di tutto il mondo. Tra questi: MAK Center for Art + Architecture Schindler House, West Hollywood; Museum of Modern Art, Whitney Museum of American Art e New Museum, New York; Musée cantonal des Beaux Arts, Losanna; Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco; National Maritime Museum, Greenwich; Jeu de Paume, Parigi; Portikus, Francoforte; Centro Cultural de Bélem, Lisbona; Fundació Antoni Tàpies, Barcellona; Contemporary Arts Center, Cincinnati; Vienna Secession; Stichting de Appel, Amsterdam; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Museum Ludwig, Colonia; MACBA, Barcellona; Centre Georges Pompidou, Parigi; Institute of Contemporary Art, Londra; Museum of Contemporary Art, Chicago; UCLA Hammer Museum, Los Angeles; International Center of Photography, New York e Louisiana Museum of Art, Copenhagen. Il suo lavoro è stato presentato nelle biennali di Venezia, Johannesburg, Kwangju, Berlino, Sevilla e Istanbul, alla Whitney Biennal, a Documenta 11 e a Manifesta 7.

Le sue più recenti pubblicazioni includono Other Planes of There: Selected Writings (2014, Duke University Press, Durham), Endless Dreams and Time-Based Streams (2010, Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco) e Ongoing Becomings (2009, Musée cantonal des Beaux-Arts, Losanna).
Green è curatrice della collezione di saggi Negotiations in the Contact Zone (2003, Assírio & Alvim, Lisbona) e professore presso il MIT Program in Art, Culture and Technology, School of Architecture & Planning.
Renée Green is an artist, writer, and filmmaker known for her highly layered and formally complex multimedia installations in which ideas, perception, and experience are examined from myriad perspectives.
Via films, essays and writings, installations, digital media, architecture, sound-related works, film series and events her work engages with investigations into circuits of relation and exchange over time, the gaps and shifts in what survives in public and private memories as well as what has been imagined and invented.

Green's exhibitions, videos and films have been seen throughout the world in museums and art institutions, among them the MAK Center for Art + Architecture at the Schindler House, West Hollywood; the Museum of Modern Art, the Whitney Museum of American Art and the New Museum, all in New York; Musée cantonal des Beaux Arts, Lausanne; Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco; the National Maritime Museum, Greenwich; Jeu de Paume, Paris; Portikus, Frankfurt; Centro Cultural de Bélem, Lisbon; Fundació Antoni Tàpies, Barcelona; Contemporary Arts Center, Cincinnati; Vienna Secession; Stichting de Appel, Amsterdam; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Museum Ludwig, Cologne; MACBA, Barcelona; Centre Georges Pompidou, Paris; Institute of Contemporary Art, London; Museum of Contemporary Art, Chicago; UCLA Hammer Museum, Los Angeles; International Center of Photography, New York & Louisiana Museum of Art, Copenhagen. Her work has also been present at the Whitney, Venice, Johannesburg, Kwangju, Berlin, Sevilla & Istanbul Biennials, as well as in Documenta 11 and Manifesta 7.

Her most recent books include Other Planes of There: Selected Writings (2014, Duke University Press, Durham), Endless Dreams and Time-Based Streams (2010, Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco), and Ongoing Becomings (2009, Musée cantonal des Beaux-Arts, Lausanne). She is also the editor of the collection of essays Negotiations in the Contact Zone (2003, Assírio & Alvim, Lisbon) and a Professor at the MIT Program in Art, Culture and Technology, School of Architecture & Planning.