15 Luglio 2017 / 15 July 2017

XXIII CSAV - Artists Research Laboratory

Karl Holmqvist, Hannah Black, Michael Dean & Russell Haswell
Fondazione Antonio Ratti
Parco di Villa Sucota, via per Cernobbio 19, Como (info e mappa)

18:30     Hannah Black, Karl Holmqvist, Michael Dean
21:00    Russell Haswell

Aperto al pubblico con ingresso libero, l’evento continua il tema del Laboratorio (CSAV - Artists Research Laboratory) che quest’anno è dedicato al linguaggio e al suono come materie plastiche. Le quattro performance mettono in scena suono, parola e gesto quali elementi costitutivi del nostro senso di collettività.

Cosa implica affidarsi ad un atto performativo per creare un’ipotesi di identità comune capace di contenere soggettività diverse? Cosa comporta scegliere di volta in volta legami forti, deboli, temporanei o duraturi? Quali possono essere le conseguenze di ciascuna scelta per l’espressione artistica e per una azione politica effettiva? Che ruoli assumono linguaggio, suono e performativà nella costituzione di un io plurale sempre in guerra con se stesso?

Hannah Black (1981, Regno Unito) è un artista/scrittrice. Il suo lavoro investiga le nozioni di corpo, identità, intimità e alienazione.

Michael Dean (1977, Regno Unito) è un artista visivo che utilizza la scultura, la fotografia, il disegno e la performance, radicando tutte queste forme nei suoi scritti e in progetti editoriali.

Russell Haswell (1970, Regno Unito) è un artista multidisciplinare, produttore discografico, musicista e curatore.

Karl Holmqvist (1964, Svezia) è un artista che trasforma il linguaggio in performance, libri d'artista e installazioni di grandi dimensioni.
XXIII CSAV - Artists Research Laboratory

EVENT

Karl Holmqvist, Hannah Black, Michael Dean & Russell Haswell
Fondazione Antonio Ratti
Villa Sucota's park, via per Cernobbio 19, Como (travell info & map)

6,30pm    Hannah Black, Karl Holmqvist, Michael Dean
9pm         Russell Haswell

The event is free and open to the public. It expands on the theme of this year’s Laboratory (CSAV - Artists Research Laboratory): the investigation of language and sound as sculpture. The performances will stage sound, spoken word, and gesture as constitutive elements of our notion of collectivity.

What does it mean to rely on a performative act to create an hypothesis of a communal identity capable of accommodating diverse subjectivities? What are the implications of privileging a strong  “we” or a weak one, a temporary or a stable one? What are the consequences of these choices for artistic expression and for effective political action? What roles do language, sound and performance assume in the creation of a plural ‘I’ that is always at war with itself?

Hannah Black (b. 1981, U.K.) is an artist/writer. Her work is concerned with notions of the body and identity and the politics of intimacy and alienation.

Michael Dean
(b. 1977, U.K.) is a visual artist, working across sculpture, photography, drawing and performance, all of which are rooted in his writing and in publication projects.

Russell Haswell (b. 1970, U.K.) is a multidisciplinary artist, a record producer, a musician, and a curator.

Karl Holmqvist (b. 1964, Sweden) is an artist working with language in formats such as spoken word, artist's books and room size installations.