Christina Mackie: People Powder

20.07.2018 - 9.09.2018
 Ex chiesa San Francesco

19 Luglio 2018 / 19 July 2018

Christina Mackie, Yellow Machines, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, Yellow Machines, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, People Powder, animazioni, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, People Powder, animazioni, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, People Powder, preformati abrasivi, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, People Powder, preformati abrasivi, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, People Powder, preformati abrasivi, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, People Powder, preformati abrasivi, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, People Powder, Plastics thinking, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio Christina Mackie, People Powder, Plastics thinking, installation view, 2018<br />
Photo: Agostino Osio
Christina Mackie

People Powder

People Power, la personale di Christina Mackie presso lo Spazio Culturale Antonio Ratti, ex Chiesa di San Francesco, a Como, prende spunto da Yellow Machines, uno dei tre elementi che componevano la personale dell’artista, tenutasi alla Tate Gallery di Londra nel 2015.

Riproposta a San Francesco, Yellow Machines risponde all’architettura austera della chiesa romanica, con un’esplosione di colore e con la sua complessa struttura verticale, disegnata a sostenere leggeri imbuti di garza. Solida ma apparentemente precaria - la grande opera appare ancorata alla colonna solo da una cinghia di sostegno arancione - la scultura suggerisce una misteriosa e certo ‘nubile’ funzione di macchina di filtraggio.

Sono appunto i temi del filtraggio, traduzione, riduzione e transazione fra diversi formati e media ad essere al centro del lavoro di Mackie degli anni recenti e a percorrere tutta la mostra a San Francesco. A Yellow Machines si accompagnano infatti quattro animazioni video, Powder People, e una serie di sculture, Plastics Thinking, quale declinazione dell’artista su questi temi e create appositamente per la navata minore, l’abside e la sagrestia della chiesa.

Partendo dalla nozione di “powder people” - il termine usato per definire il passaggio ottimale di grandi masse di individui attraverso strutture pubbliche come metropolitane, piazze o stadi - le animazioni usano una tecnologia altamente sofisticata per dare immagine a processi di incanalamento, pulitura e filtraggio la cui astratta virtualità suggerisce un legame diretto con le tecnologie di controllo dominanti dell’esperienza umana contemporanea. Ad esse si aggiungono, nell’abside e nella sagrestia della chiesa, installazioni composte di preformati abrasivi e rigranulati plastici, materiali dall’aspetto futuribile frutto della più avanzata ricerca nel campo della pulitura e rifinitura industriale, che l’artista mette in sintonia formale con tavoli e contenitori in plastica d’uso corrente. Mackie suggerisce così, una continuità formale e ideologica tra ricerca futuribile e quotidianità. La chiesa è trasformata non solo in uno spazio espositivo ma anche in un laboratorio in cui le connotazioni implicite ed esplicite dei vari materiali, estrapolati dalla loro funzione, vengono amplificate.


Info
20.07.2018 - 9.09.2018

mercoledì-domenica dalle 15.30 alle 19.30

Spazio Culturale Antonio Ratti
Ex chiesa San Francesco
Largo Spallino 1, Como



In collaborazione con:
Comune di Como

Con il supporto di:
Ambasciata Canadese
Fondazione Cariplo

Grazie a:
Gianeco
Mtm Plastics
Rollwasch

Sponsor tecnico:
Epson




People Powder, Christina Mackie’s solo show at Spazio Culturale Antonio Ratti, ex Chiesa di San Francesco in Como, takes as point of departure the work Yellow Machines, one of a three-part monumental installation produced at Tate Britain, London in 2015.

Reinstalled at San Francesco, Yellow Machines responds to the austere architecture of the Romanesque church with an explosion of colour and with its complex vertical structure designed to hold light gauze funnels. Solid but apparently precarious - the work appears anchored to the column only by an orange support strap - the sculpture suggests a mysterious and devoid function, as a “bachelor filtering machine”.

It is precisely the themes of filtering, translation, reduction and transaction between different formats and media at the centre of Mackie's work of recent years and traverse the entire exhibition at San Francesco. Presented together with the Yellow Machines a group of computer animations, Powder People, and a series of sculptures, Plastics Thinking - created specifically for the minor aisle, the apse and the sacristy of the church - articulate the artist’s discourse on these themes.

Departing from the notion of “powder people” - term used to define the optimal passage of large masses of individuals through public facilities such as subways, squares or stadiums - the video animations use a highly sophisticated technology to give back an image of channelling, cleaning and filtering processes whose abstract virtuality suggests a direct link with the dominant technologies used to control the contemporary human experience. In the apse and in the sacristy of the church there are installations composed of abrasive media and plastic regranulated materials. These are the result of the most advanced research in the field of industrial cleaning and finishing that Mackie pairs with everyday tables and plastic containers suggesting a formal and ideological continuity between futuristic research and everyday life. The church is transformed not only into an exhibition space but also into a laboratory in which the implicit and explicit connotations of the various materials, extrapolated from their function, are magnified.


Info
20.07.2018 - 9.09.2018
Wed-Sun from 3.30pm to 7.30pm

Spazio Culturale Antonio Ratti
Ex chiesa San Francesco
Largo Spallino 1, Como



In collaboration with:
Comune di Como

With support of:
Embassy of Canada
Fondazione Cariplo

Thanks to:
Gianeco
Mtm Plastics
Rollwasch

Technical sponsor:
Epson