XX CSAV Tacita Dean

30 Giugno 2014

Fatigues, 2012 (Detail of blackboard 2). Photo Nils Klinger Courtesy the artist, Frith Street Gallery, London and Marian Goodman Gallery, New York/Paris
XX CSAV - Artists Research Laboratory

Comoggardising: The benefits of creative idolence
30 Giugno - 23 Luglio 2014

Il 30 giugno si apre la XX edizione del laboratorio estivo CSAV - Artists Research Laboratory organizzato dalla Fondazione Antonio Ratti. A condurre il workshop di quest'anno sarà uno dei più interessanti artisti inglesi viventi, Tacita Dean, che ha proposto come tema del corso una riflessione legata al tempo.

Il workshop è intitolato Comoggardising - The benefits of creative indolence (“Comoggardising – I benefici dell’indolenza creativa”, dove “Comoggardising” è una parola creata dall’artista combinando Como con la traduzione inglese del verbo “sluggardising”, propria dello scrittore Robert Walser). L’artista proporrà ai partecipanti al corso di rivalutare i cosiddetti “tempi morti”, quelli in cui possono trovare posto componenti fondamentali del processo creativo come la contemplazione, la fantasticheria, il pensiero fortuito.

Il programma del laboratorio CSAV include une serie di eventi aperti al pubblico.
Gli orari degli eventi sono cambiati rispetto a quanto comunicato in precedenza

9 luglio 2014

XX CSAV - Artists Research Laboratory

Comoggardising: The benefits of creative idolence

30 June - 23 July 2014

On the 30th of June, the 20th edition of CSAV – Artists Research Laboratory organized by Fondazione Antonio Ratti will be opening. This year, the workshop will be lead by one of the most important living British artists, Tacita Dean and it will revolve around the idea of time.
Titled Comoggardising: the benefits of creative indolence (comoggardising is a word created by Dean by combining Como with the English translation of ‘sluggardising’ writer Robert Walser’s verb), the workshop aims to revalue the so called ‘dead time’, a time where the basic elements of creative process – contemplation, daydreaming, incidental thinking – can find their place. All participants are warned: “The level of brain idleness I want to encourage is very rigorous indeed and difficult to achieve”.

The workshop programme includes a series of public events.

Please note that the schedule of the day has changed

9th July 2014

Corso Aperto