Workshop on Workshops - Magnetic Fields

05 Marzo 2016

III CSAV – During Allan Kaprow’s workshop, July 1997, Ex Chiesa di San Francesco, Como. Photo: Luca Bianco.
Workshop on Workshops II - Magnetic Fields

sabato 5 marzo 2016
presso la Fondazione Antonio Ratti, entrata libera

Workshop on Workshops - Magnetic Fields è il secondo incontro del convengo concepito nell’ambito dello CSAV–Artists Research Laboratory. Con Workshop on Workshops si intende mappare ed esplorare diversi orizzonti educativi e di ricerca nelle pratiche artistiche, inscritte nel contesto di residenze, workshops e programmi educativi alternativi.

Con il primo confronto di novembre 2015 ci si è interrogati sui modelli attuali di ‘art education’ e di pratiche artistiche; numerosi artisti e curatori, direttamente coinvolti in progetti alternativi e sperimentali, hanno scambiato le proprie esperienze, condividendo le qualità eterogenee di questi contesti creativi.

Lo sviluppo di nuovi spazi e strutture alternative dedicati alle pratiche artistiche e di ricerca è oggi un argomento al centro di importanti dibattiti. Il primo incontro ha introdotto molteplici prospettive su questo tema; prospettive che saranno ora allargate, sempre a partire dalle esperienze di individui, collettivi e istituzioni che si dedicano a produzioni autonome nell'arte contemporanea. Il secondo incontro rifletterà sul concetto di apprendimento come un processo centrale in campo artistico per ripensare i confini elastici e i contesti delle istituzioni. In particolare si analizzerà lo speciale spazio creativo generato attorno ai modi specifici di disseminare e pensare all’arte.

Workshop on Workshops II è curato da Annie Ratti e Lorenzo Benedetti. Il simposio si terrà presso la Fondazione Antonio Ratti di Como sabato 5 marzo.

Relatori: Saskia Bos, Rainer Ganahl, Mônica Hoff, Sally Mizrachi, Liliana Moro, Cesare Pietroiusti, Dora Stiefelmeier.

Il simposio si terrà in lingua inglese. L'ingresso è libero e aperto al pubblico.
Il programma completo della giornata è disponbiile a questo link.
Per registrarsi e per maggiori informazioni, scrivere a robertoscalmana@fondazioneratti.org, specificando il proprio nome e cognome.
Per il simposio, verrà servito un light lunch in Fondazione al costo di 15€ (pagamento da effettuare all'arrivo). Per prenotazioni, si prega di scrivere all’indirizzo di cui sopra.

Saturday 5th of March 2016
at Fondazione Antonio Ratti, free entrance

Workshop on Workshops - Magnetic Fields is the second meeting of the symposium conceived in the framework of the CSAV–Artists Research Laboratory. Workshop on Workshops is intended to map and explore different directions in education and research within artists’ practice in the context of residencies, workshops, and alternative educational programmes.

The discussion was opened in November 2015, by questioning existing models of art education and art practice. In the first meeting several artists and curators actively involved in experimental and alternative projects exchanged their experiences, sharing the heterogeneous qualities of their creative contexts.

The topic of 'new spaces and alternative structures for artists’ practice and research' is extremely important today. The first meeting introduced a number of perspectives on the subject. These perspectives will be expanded upon, revolving again around the experience of individuals, collectives, and institutions dedicated to autonomous contemporary art production; the second symposium will reflect on the concept of learning as a central process in the field of art in order to rethink the elastic borders and the contexts of institutions. In particular we will analyse the special space of creativity generated around a particular way of disseminating and thinking art.

Workshop on Workshops II is curated by Annie Ratti and Lorenzo Benedetti. The symposium will take place at the Fondazione Antonio Ratti in Como on Saturday 5th of March.

Invited contributors: Saskia Bos, Rainer Ganahl, Mônica Hoff, Sally Mizrachi, Liliana Moro, Cesare Pietroiusti, Dora Stiefelmeier.

Admission is free and open to the public.
Click here for the complete programme of the symposium.
To register
for the symposium and for more information, please email robertoscalmana@fondazioneratti.org with your name and last name.
During the day of the symposium, a light lunch will be available at the Foundation at the cost of 15€ (payment upon arrival). If you would like to make a reservation, please write to the above address.